Мултидисциплинарен анализ с херменевтика
Нека се върнем отново в "още по-древни” времена.
Нека се върнем отново в "още по-древни” времена.
За сарматските тюрки пише и великия географ Помпоний Мела: „Будините
населяват дървения град Гелоний. В близко съседство с тях тисагетите и турките
живеят в обширни гори…” (Помпоний Мела, II, 19, 116).
Летописецът Moisei Chorenatsi/Мовзес Хоренаци (410-490) пише, че около
410 г. Кавказ е "земята на хуните" и е населена от хора с етноним
"басили" (бас-ил
- „управлавящите”, т.е. от тюрк. бас/ баш
- глава и ил - страна). Басилите са добре известните ни барсили, превърнало се в едно от
кавказките булгарски племена и по-късно заело почти цялата администрация в
Западен тюркски хаганат. Фактически, според тези сведения се оказва, че именно басилите се конвертират с хазарите, което много добре е описал
още Йоан Ефески.
Йоан Ефески пише за трима братя, един от които е Барзалия,
заселил се в дн. Северен Дагестан, точно там, където Периегет фиксира
хуните/унни през 2-ри век. Ефески твърди, че тримата братя идват от Имеонските
планини, т.е. от земите на планината Тян-Шан (не Памир, както се опитват да
интерпретират някои съвременни изследователи), които са територии именно и
конкретно на хунну по това време, понеже няма и друга възможност в тази епоха,
станала обект на описанията от Ефески. Вторият брат Булгар достигнал до
Балканите, а третият - Хазарик се заселил в Кавказието. Това, разбира се, са наименования на племенни групи, защото е ясно, че няма никакви
достоверни сведения за такива „братя”, но напълно очевидно е и това, че тези племена са "братски", или дори по-скоро са три части от един народ, след като са „братя”.
Кои биха могли да бъдат тези басили - „управляващи” в
Кавказкия район и на север от него, освен една мигрирала част от хуните/унни?
В Северен Кавказ през 5-ти век са разположени т.нар. „кавказки хуни”. По това време там са
именно Kayis (Haitaks -
планинските Kayis). Това е племето/община Кайъ
(известена още като Kai),
което на китайски, както вече споделихме, е Hi (霫) и Si
(pyn. Xi 奚, yiei - qaj), което очевидно се конвертира в
Kais, т.е. с монголското
наименование на гелоните. Следователно
Кайъ боз-ок през 5-ти век е
фактически част от кавказките хуни,
тоест от булгарската огурска
група.
Най-вероятно от „хайтакс/планинските” произлиза и името „хайландури”. За хайландури пише единствено Елише,
което е очевидно арменска форма, определяща
лексикално обединение между „хайтак”
и разпространената хунска дума за община – „дур, дзур”, до съставната дума/наименование „хайландур”, което в „оригинал” би
трябвало да звучи като „айтакдур,
айтакдзур” или в "по-буквален" превод предполагаемо-логично като „лунни общини”. Това може да се
тълкува и като „планинските общини”,
след като тази група хуни
„владее” Кавказ, а самата планина е определена за „земя на хуните”.
В средата на 5-ти век в Кавказието пристигат масирано още многобройни групи
от оногурите и също сарагурите и сабирите, като самите хайландури
неизбежно стават община от тази по-голяма конфедерация.
Става ясно, че хайландурите
са т.нар. хони (т.е. група от
хуните), но не са изобщо „всички хуни”, а още по-малко хуните на Атила или пък миграция на изток на постатилови хуни. Фиксацията от
страна на Елише върху екзоетноним „хайландури”,
а същевременно и използването и на екзоетноним „хони” за един и същ народ по тези земи, би следвало и да ни
подскаже, че хайландурите/хони
са самостоятелна етническа група, едновремено и наред с това част от общото и
събирателно наименование хуни,
кокретно в тази геогрфаия и епоха са вече оногурите в Кавказ, част от които е Кайъ.
Летописецът Елише ни показва страната на хуните-хайландури (хони), като е напълно очевидно, че южната й граница преминава през Кавказките
планини от Дербент до Дарял (т.е. от Чора до Аланските врати). Така тези
племена отговарят на „куни/кхуни/хони/уни/унни”,
описани от видните географи Периегет и Птолемей още през 2-ри век. „Терминът” хон/кхон в случая се конвертира
напълно с китайската дума „ху/хун”,
т.е. „новодошли, външни, чужденци”. Така, след като в средата на 5-ти век в
Кавказието пристигат масирано оногурите,
сарагурите и сабирите, то самите хайландури стават неизбежно община
от тази по-голяма родствена конфедерация.
Хунската (огуро-булгарска община), известна по-късно и от „списъка” на Махмуд Кашгари като Kaiyg, е покорена и присъединена към
Хунну още от Maodun (Мете хан) в 200 г.
пр. н.е., което абсолютно се припокрива със сведенията за кais/гелони на старомонголски сянби
и монголски език. Тази община играе съществена роля в историята на кимеките, западните кумани, Китай, Азербайджан, Персия и е основна в
историята на Османската Империя. В този
контекст, ние имаме основание да приемем логичната възможност, че хайландурите/кай-ландури – хайтакдур
(хайтакдзур, кай-такдур) е
фактически онзи хунски
етноним, появил се по времето на Елише и зад който прозират древните гелони.
Gelon (Джилани, също Gilaki в Иран и Kaita в Кавказ) е компонент от Kumyks, от
Кайъ в Турция, Уран и Uryankhai в Dzungaria/Джунгария.
Gelon е едно от двете скитски племена в литературните източници, които могат
да бъдат проследени от 6 век пр.н.е. буквално до днес. Така gelon става едно от най-известните „браншови” тюркски племена, защото са били
"стара династична майка” на племе от източните хуни, най-вероятно първоначално разклонение на динлини и по-късно на дулуси (Гелон = Джидан = Джилан = Гилян = Гелон = Kayi = Хайдак), което мигрирайки в западна посока става група
от кавказките булгар-скити и
по-късно на оногурите/оногундури.
Кайъ (хайландур) попадат в Източното крило на Хунската държава в Европа - Утигур (оногури/оногундури, група от
хуно-булгарите).
Тамгата на Кайъ IYI е открита и върху монети
на Александър Македонски, също и върху етруски артефакти от първата половина на
1-во хил.пр.н.е. Неслучайно
тамгата на Кайъ (IYI) е открита върху монети на Александър Македонски, тъй като очевидно е възприета след неговия кратък поход в Кавказието. Това, което препотвърждава
многовековната съхранена символика, е откриването й сред прабулгарите-оногури
в Кавказието и съответно-неизбежно и при по-късните османци.
Kuu =
бял е също и диалектен
синоним на
"ак"
със семантично съответствие в "благороден". "Kuu" се конвертира в Кау = Кавказ = Бели скалисти планини. "Kuu" се явява Кав = Кавказ, т.е. kavkan е старослав. дума на тюрк. Kuu Kas = Кавказ (Вж. Херодот, IV, 59 и 69).
В тюрк. езици Ку/kuu е "бяло", докато втората част от думите Кавказ и Kroukas е Кас, което означава в тюрк.езици "скали, скалисти планини".
"Скитите...наричат планината Кавказ Croucasis, което означава "бял, покрит със сняг" (Плиний 6.XIX)
Интересна е етимологията на скитската дума Каукас (Кавказ). Първата й част кау на тюрк. езици също означава "сиво-жълто-бял", давайки основата на етноним къучак ~ къфчак ~ къпчак ~ къу ~ ки ~ жии и ш.н., достикайки до къу - "лебед" = Кий = Киев.
Плиний Секунд (1-ви век) пише, че скитите наричат Кавказките планини с името Кроукос, т.е. "бели от сняг"'(Вж. Латишев В.В., 1896, т. 1, изд. 2, 185). На тюрк. език кърау = замръзнал, сняг, а кас = скала, скалиста планина. В тюрк.алтайските езици кад~каз = скала.
В тюрк. езици Ку/kuu е "бяло", докато втората част от думите Кавказ и Kroukas е Кас, което означава в тюрк.езици "скали, скалисти планини".
"Скитите...наричат планината Кавказ Croucasis, което означава "бял, покрит със сняг" (Плиний 6.XIX)
Интересна е етимологията на скитската дума Каукас (Кавказ). Първата й част кау на тюрк. езици също означава "сиво-жълто-бял", давайки основата на етноним къучак ~ къфчак ~ къпчак ~ къу ~ ки ~ жии и ш.н., достикайки до къу - "лебед" = Кий = Киев.
Плиний Секунд (1-ви век) пише, че скитите наричат Кавказките планини с името Кроукос, т.е. "бели от сняг"'(Вж. Латишев В.В., 1896, т. 1, изд. 2, 185). На тюрк. език кърау = замръзнал, сняг, а кас = скала, скалиста планина. В тюрк.алтайските езици кад~каз = скала.
Всички
тези конвертации ни дават основание да допуснем, че Кайъ
боз-ок (османлиите) са древните гелони, което ги определя като тюрко-скитско племе и по-късно като хуно-булгарска оногурска община в
Кавказието.
(следва продължение)
(следва продължение)