Откриването на вероятно
най-древния език не е лесна задача. В настоящия кратък анализ ще направим опит
да го открием с помощта на генната генеалогия и палеогеографията.
Мъжкото
ДНК и неговите миграции в
доисторическото време и палеогеографията
можем да определим
като миграции, както на „сексуалното ДНК”, така и на „изхранващото ДНК”, последното имащо
директно отношение към придвижванията на древните ловци. Поддържането на всяка една миграция във времето обикновено доказва, че мъже (армия или ловци) мигрират и се
чифтосват по пътя със заварените самки или жени от други поселения и популации. Преобладаването по подобен маршрут на дадена хаплогрупа е следствие на войни и завоеванията, търсенето на храна и нови места за
ловуване.
Тъй
като търсенето на храна и съответно ловуването предхожда във времето войните и
завоеванията, отдалечените миграции на древните ловци са по своя смисъл
преселения на популации, включително и на жените. При подобни преселения от
голямо значение са миграциите на женската мтДНК, която като съпътстваща на
мъжката Y-ДНК ни
разкрива реалната най-древна еволюционна миграция. Съпътстващата женска мтДНК е
пряко доказателство за най-древните популационни преселения, докато мъжката Y-ДНК, наред с това - също и
за по-късното държавотворчество, когато миграциите на мъжките ДНК линии вече
осъществяват симбиози със заварени в новите географии женски ДНК линии.
Независимо,
че женската X-хромозома съдържа около 2000 гена, а мъжката Y-хромозома - едва 78 гена, именно
„мъжките гени” са консервативни и неизменяеми във времето и така по-лесно определят
палеогеографията на най-древните миграции. От
„мъжка страна” (Y-ДНК)
на бъдещото потомство практически не
се предава никакъв „генетически код”, определящ антропология, расова принадлежност или
фенотип, освен гена на „мъжки пол”. Именно поради
това, те са от фундаментално значение
в доисторичния период, защото са предпоставка не само за самоопределението и архаичната
етно-еволюция на
индивидите в обществото (включително и женските) далеч преди
етногенезите, но
и за организацията на първите социумни формати.
Още от доисторичния период „мъжката линия” предава своите
основни битови традиции, първоначално формирани от физико-географски фактори и характеристики.
Така постепенно се организира начин на живот, езикът се усложнява терминологично, което довежда до поява на първите религиозни култове
и религиозна съпричастност, художествени
стилистики и т.н. Тоест,
всички цивилизационни архаични модели в
древността, които еволюционно са основопалагащи на бъдещите етногенези, чиято приемственост в някои случаи продължава дори
до днес, както и на самоопределението и менталността на хората, се проследяват
сравнително лесно по географията на миграциите на Y-ДНК.
Искаме или не, всички ние приличаме на
някаква комбинация между нашите родители, а те съответно на техните и
т.н. По-стабилните майчини мутации на мтДНК са
сравнително редки и едновременно с това са твърде раздалечени една от друга. От
друга страна, много
по-динамичните Y-ДНК мутации се повявят поне веднъж на всеки пет поколения,
което обуслява лесното им датиране и проследяване във времето и пространството. Това позволява да се очертаят и достатъчно верни миграционни графики, които ни
разкриват маршрутите на човешката генетика, включително върху палеогеграфския
ландшафт. Но заедно с това Y-ДНК не е „строго
определящ” маркер за появата на напълно различни фенотипни индивиди, защото те
могат да имат един и същ бащин Y-ген, който съответно да бъде открит сред представители на всички
човешки раси, докато едновременно с това общия прародител да бъде напълно
открит избирателно и сред всяка една от тях поотеделно.
Съвременната геногеографска карта и особено в някои географски региони не
отговаря напълно на палеогенетичното пространствено разпределение, особено
когато разглеждаме „етническата еволюция” във времената на
държавотворчеството. Тъй като абсолютно всяко географско място има съответно и своята конкретна
стойност в огромното генетично разнообразие, то според
генетиците
концентрацията на дадена хаплогрупа с най-високо такова разнообразие от
субклади логично се приема и като естественото й място на произход. По този
начин, даден вид (линия) на хаплогрупа (субклад и т.н.) от едно географско място може да се появи в друго много отдалечено място,
сочейки така към разнообразието на миграцията или я показва като генетично сплотена човешка
група (популация),
отделила се от „родната география” и формирала нова „линия” на конкретната
хаплогрупа. Тъй като бащите передават своя Y-ДНК маркер неизменяем независимо от антропологията,
фенотипите и расовите различия, а женската мтДНК
започва да се изменя от поколение на поколение, поради невъзможността на непрекъсната избираемост на жени с една и съща
генетика, това дава логичното
основание да се използва предимно Y-ДНК маркера за историческа информация относно географията на древните миграции и
съответно еволюционната им реализация.
Проследяването на твърде
консервативния при предаването си Y-ДНК маркер позволява да се ориентираме вярно в миграционните процеси и да
датираме сравнително правилно
„филогенетичното дърво” по време на всички глобални
миграции в доисторичния период и след него.
Без подобни процеси, без търесене на прехрана,
без войни, нахлувания, окупации, заселвания и презаселвания, мтДНК би била
по-верен маркер, но човешката еволюция е „предпочела” да ни предостави „друга
фактология”, с която неизбежно се
съобразяваме, за да открием обективната истина. Статистически, в повечето от изследваните популации геномът в съответната хаплогрупа се „поддържа” поради
възпроизводството на сродни индивиди. Така обикновено се реализира и
самата повторяемост в разпределението на конкретна хаплогрупа. При това именно доминиращата Y-ДНК Hg на бащите остава такава и при синовете, докато
доминиращата мтДНК Hg на майките
остава такава едновременно и при дъщерите, и
синовете, но единствено дъщерите предават своята мтДНК на „женските поколения”.
Преди
около 70 хиляди години, след излизането на сапиенсите от Африка и появата им в
Евразия, техният брой едва ли надхвърля повече от 10 хиляди, а мъжете са били
единствено ловци. Следователно, ако изобщо са притежавали приемствен език,
най-древните миграции неизбежно го поддържат и разпространяват в консервативна
форма, поради ограничеността на популациите и невъзможността от различни
езикови вазимодействия. Този език едва ли е съдържал повече от 500 думи,
изразяващи термини свързани с лова, основни човешки емоции, храната и
размножаването. В този смисъл, доминиращите няколко Y-ДНК могат
коренно да се променят и „разменят” за отдлени
популации в общия, но мигриращ географски ареал на даден ограничен социум, а
езикът остава консервативен в един твърде продължителен историчен период.
Разбира се, човекът все още не се
превръща в „човек” преди да стане „разумен
човек”, т.е. преди да се е отделил индивидуално-ментално от персонално заобикалащата го обективна
реалност. За да осъзнае поне малко собственото си място в заобикалящатата го среда, а по-късно и „самия себе си”, за да се възприеме като „индивид” и да се разграничи и
индивидуализира в пространството и времето, са били необходими твърде много
време и усилия, които продължават и днес.
Речта и взаимното разбиране са основната
крачка към себеосъзнаването на индивида и мястото му в съобщността от други индивиди. Развитието
на езика постепенно довежда и до колективното осъзнаване на общностната
принадлежност.
Връщайки се назад в „дълбочината на времето” и
проследявайки историчната еволюция, примерно на америндите („американските
индианци”, носители почти изключително на хаплогрупа Y-ДНК Q), ние не бихме
пропуснали да
забележим, че
някои от характеристиките на най-древния алтайски/южносибирски „праетнос” са запазени относително
добре и до днес в Америките, като преди всичко отлично съхранените
консервативни когнати в лексиката, морфологията и семантиката на езиците. Наред с това е
известно, че едва след първото заселване на сапиенси в Америките, такива се
появяват и на европейския континент (кроманьонците от хаплогрупи I и Е). Това ни дава
лесни ориентири към географията, от която произлизат вероятно най-древните езици с
доказана лексика или поне този, съхранил архаичните си когнати и до днес.
Хаплогрупа Q започва своето разселване в Америките
преди около 40 хиляди години, според датировките на първата антропогенна дейност с
помощта на върглерод С-14. По време на ледниковите епохи протокът се е превръщал
в „земен мост”, тъй като нивото на водата в океаните е спадало. По този начин
първите американци (коренното население на Америка) са се
придвижили пеша от Сибир през пролива, когато той е бил суша (т.нар.
Берингов мост) по време на последния ледников период.
Периодът на максимално заледяване или т.нар. „максимална ледена покривка”
по време на ПЛМ – „последен ледников период” е приблизително преди 26 хиляди
години.
Предполага се, че по време на максималното обледяване и конкретно преди
около 18 хиляди години, нивото на водата в океаните е било с около 120 метра
по-ниско от съвременното.Това обективно-логично е било неизбежно така, тъй като
голяма част от водата фактически се е намирала на сушата под формата на огромни
ледени полета. По това време Азия (Евразия) е била свързана с Америките с широка
цели 1500 км. ивица суша, най-вероятно с характеристиките на тундра.
Приблизително по същото време хаплогрупа Y - ДНК I се разселва в Европа (преди 22 хиляди години) и се превръща в първите „кроманьонски” популации
на континента в доисторическата епоха, заменили неандерталците. Към нея като
„кроманьонска генетика” се присъединяват и носители на Hg E и J.
Всички тези обективно-логични предположения ни насочват към
идеята, че основавайки
се върху
праезиците, ние лесно можем да опредлим с най-голяма вероятност хаплогрупите в Централна
Азия, които са
били и съответно носители на един и същ древен език в
продължителен времеви период. Особено показателен е праезикът на онази част от алтайските
носители на Hg Y-ДНК Q, превърнали се след
миграцията в
америнди (американските индианци – Hg Q и основно по
линия на Q3).
В противен случай би следвало да приемем възможността, едновременно
в рамките на приблизително 20 хиляди години и върху обща еволюционна география, една
част от човешката популация да е била напълно няма, докато другата - живееща
сред нямата, но исторично и генетично по-древна в същото географско
пространство, вече използва език, при това от хилядолетия.
Но дори да допуснем подобна несъстоятелна хипотеза, немите хора изобщо не се
харатеризират със
специфично генетично носителство.
Хаплогрупа R се формира преди около 35000 години (в Южен Сибир)
Хаплогрупа Q се формира преди около 38000-40000 години(в Южен Сибир)
Хаплогрупа P се формира преди около
41000 години западно от Алтай и северно от Хиндукуш.
Хаплогрупите R, N, Q, М и S имат корени от макрогрупа К(xLT) която е с ней-високо разнообразие в Централна Азия. Такъв директен корен
има и хаплогрупа Р, от която произлизат хаплогрупите R и Q.
Основен ориентировъчен показател за
етноноосфера от „най-дълбока древност” е доказаният праезик,
използван от носители на конкретни хаплогрупи, формирали се в един общ
географски арел. За Hg Y-ДНК P, Q, R и N (основна линия N1), този
ареал е Алтай, Южен и Източен Сибир.
Езикът,
като основа на най-древните етно-формати в географията на социо-еволюционната среда,
е предпоставка и за появата на първите признаци на културните характеристики,
които обедняват социума по-трайно във времето. Тези характеристики постепенно
започват да очертават и аспектите на обеществената стилистика, като
символиката, религията, военната и стопанската дейност и т.н. В този контекст,
се появават и първите сравнително организирани общества.
Предполагаемият от някои
изследователи „ностратически” език, дори и
съществувал в самостоятелна форма, не е запазен. Изобщо възможността да е имал трайно влияние към глотохронологията на отделни
етно-цивилизаионни архаични групи през последните 40 хиляди години остава
единствено вероятност. От друга страна, пратюркският език е запазил стотици консервативни думи до днес в една огромна география на три
континента. В
Евразия и Америките пратюркските думи се откриват напълно съхранени във всички
най-разпространени езици днес, включиелно и в по-късните
индоевропейски.
Това именно подсказва логичното предположение, че арахаичният
пратюркски език е
притежавал древна лексикална система, запазила не само големия брой
консервативни когнати, но преди всичко онези думи сред тях, (изразявани на
който и да е човешки език), стоящи в основата на неговото съхранение.
Десетки и стотици пратюркски субстратни думи се откриват и в шумерския,
етруския, латинския, германските и балтийските езици. Сред славянските езици
тюркските субстрати са хиляди.
Наличието
на няколкостотин консервативни думи, съхранени сред америндите и внесени от
ловците в Америките най-рано преди 40 и най-късно преди 15-18 хиляди години (до пълното отваряне на Беринговия проток) и тяхното безспорно фонетично и семантично сходство
или идентичност със съвременни тюркски думи обективно доказва, че най-древните
популации на носители на хаплогрупи P, Q, R и N са говорели на един общ език,
който може да определим като архаичен пратюркски.
Едновременно,
по смисъл и съдържание на тази пра-лексика и поради обективните географски
фактори, заобикалящи едно доисторично общество, подчинено преди всичко на
законите на оцеляването в търсенето на хранителни източници, възможността
изобщо в този езиков формат да са съществували повече от съхранените до днес
няколкостотин думи е твърде съмнителна.
Следователно,
вероятно изобщо най-древният език е съхранен именно в тези няколкостотин
консервативни думи, чиито пълни съотвествия днес са очевидни в тюркските и
индианските езици. Сравнителният анализ на хронологията на миграциите и
времето, необходимо за развитие на глотохронологията и съхранение на лексиката,
дават основание да се предположи, че освен с централно-азиатска география,
пратюркският език е много вероятно свързан с първите популации, преселили се от
Африка в Евразия, което би го поставило в качеството на ностратически език.