Страници

петък, 24 април 2015 г.

Конвертация на екзоетноним „кимерийци” в географията и геногеографията - V


Общоизвестните сведения ни разкриват, че кимерийците и скитите в един период заемали различни географии в Мала Азия, което не им пречило да воюват помежду си за контрол върху пасбищата. Кимерийците обитавали основно западните райони – територията на Фригия (в съвр. Турция) и участвали като наемна кавалерия против враговете й. Създавайки своя постоянна база край град Гордион, кимерийците неизбежно започнали да погребват своите вождове в кургани. Някои от тях били твърде големи и в тях полагали фригийски и асирийски предмети. Скитите се разположили на изток от кимерийците край езерото Урмия (съвр. Иран).

Да разгледаме сега кимерийската традиция на курганите от Гордион (Фригия) и нейните безспорни съвпадения с тази от алтайските кургани в Башадар (Пазирска култура).

През 50-те години на миналия век били разкопани много кургани в два региона, разположени на огромно разстояние един от друг – повече от 4000 километра. Разкопките на изток в Башадар (Алтай) ръководел С. И. Руденко (СССР), а на запад в Гордион (съвр.Турция) проучванията били водени от R.S. Young и G.R. Edwards от Пенсилванския университет (САЩ).





​​Киммерийците имали голям лагер край Гордион, който бил използван от няколко техни поколения.

Да сравним сега курганите от Алтай и Гордион.

Между 1950-1969 г. в Гордион са раскопани 21 кургана (Young 1981; Kohler 1995). Оказва се, че почти всички са аналогични с алтайските в Башадар-2 и Туекта-1 - еднакви конструктивни характеристики на гробниците със специфичното каменно покритие на дъното. Умрелият, ако има саркофаг, е положен до северната стена, а без саркофаг – до южната, както и в Пазирската култура. Полагането на кон до умрелия и покриването му с камъни, глинените съдове с високи гърла и сферическа форма са открити в курганите както в Гордион, така и в Башадар. Идентичната форма на глинените кани в курганите край Гордион и Башадар е безспорно доказателство за общата пратюркска култура. В курганите подобни кани се отделяли от останалите съдове и се поставяли близо до погребания вожд, една практика, типична както за Гордион, така и за Башадар (Kohler E.L., 1995; Марсадолов Л.С., 1997).
Кимерийските съдове от гробището Высокое (Тереножкин, 1976) и други подобни (А. И. Иванчик, "Кимерийцы и Скифы", 2001) достигат до заключението, че през 8-ми в.пр.н.е. кимерийската и скитската култури са били практически идентични и археологически неразличими.





Бронзови гвоздеи са открити в курганите както в Гордион, така и в Алтай. Открити са идентични части от пръстени, направени от желязо и бронз. Съответстващи или много сходни дървени предмети в „животински стил”, като изображения на елени, лъвове, грифони и различни геометрични фигури, са открити в Гордион и Башадар (Young 1981; Руденко 1960).




Малки дървени столчета се появяват в Алтай през 6-ти в.пр.н.е. и имат аналози в курганите край Гордион (Руденко, 1960; Young и Simpson, 1995). Малките дървени столчета са споменати в китайските източници, описващи хуните. Тези безспорни паралели доказват органична връзка между хората от Алтай и тези от Гордион в Мала Азия.
Например, кимерийските комплекси от типа край Гордион съотвестват на т.нар. „Высокая Могила” - гробница № 5 в съвр. Украйна, но и на тези в Алтай. Идентични са следните елементи: ориентацията на тялото на погребания в посока изток, формата и орнаментацията на глинените съдове, погребаните „притежават” целия си оръжеен инвентар – кинжал, колчан със стрели,  костни накрайници на стрелите – удължен тип с четиристранен разрез и с триъгълен отвор в основата, наличие на диадеми на главата, стените са покрити с глина и т.н. В Башадар в курган № 9 стените са покрити с обгорена глина както в курганите край Гордион, а накрайниците за стрели се откриват в Башадар-1 (Тереножкин,  1976: 31-33, 187, 200; Марсадолов, 1997: 5; Руденко, 1960).


Известно е, че една от основните характеристики на кимерийския войн е високата островърха шапка-кърпа, понякога леко сгъната напред. На също така известния гръцки съд с надпис "kimerios" (kimepoc i tokcamic), както и на етруска ваза са показани двама напълно сходни войници яздещи коне. Бойците са обърнати назад и стрелят с лък, предполагаемо към "враговете". Двете вази са датирани за първата половина на 4-ти в. пр.н.е., което безспорно ги определя като копия на по-древни, поради очевидно късното им "производство". Същите шапки са открити при разкопките на курган N1 - Ак-Алаха-1 на платото Укок в Алтай (Полосьмак, 1994).

Саки с подобни шапки и украшения са изобразени върху релефите на Бехистунските скали, датирани за 6-ти в.пр.н.е. и върху изображения от Персеполис, датирани за 5-ти в.пр.н.е. На тези надписи кимерийци и саки са конвертиращи се етноними. Островърхите шапки с украшения, открити в курганите на сака-масагети в Иссик (Акишев, 1978) са идентични с тези от Укок в Алтай и кимерийските от Гордион. Следователно, курганните находки потвърждават безспорно и описанието в Бехистунските надписи, че кимерите са саки и най-вероятно саки-масагети.

Погрешно определената като "Гробница на Мидас" погребална могила, се оказа не само „чужда”, но дори не и на неговия син. Датировката с въглерод-14 (β-излъчвател 14С) определи епохата за 8-ми в.пр.н.е. 

„По-ранният” и „оригинален” Мидас (асирийск. Mitâ) се споменава още в аналите на Саргон II (721-705 г.пр.н.е.) - LI. 72, 120, 125, 199, 446, 542, а също в Prunkinschrift. LI. 31. 150-152 (вж. Fuchs A. Die Inschriften Sargons II aus Khorasabad. Göttingen, 1994.).
„По-късният” Мидас се споменава в Starr I. State Archives of Assyria, IV. № 13.

Категорично изясняване на кимерийския произход или поне на най-същественото – произхода на техния военно-аристократичен елит ни предлага геногеографията.



Хаплогрупа Y-ДНК Q в Европа и Мала Азия.






Тези геногеографски карти безспорно доказват алтайския военно-аристократичен елит на кимерийската миграция - носители на Hg Q. Генетиката по линия на Hg Y-ДНК Q, макар и ограничена спрямо преобладаващата сред кимерийците Y-ДНК R1b (също оригинално алтайска), ясно посочва кимерийските миграции и съответно и доказва конвертацията между част от кимерите с кимбрите.

Според генетичните анализи кубанските кимерийци принадлежат към хаплогрупи Y-ДНК R1b и G2. 

Под името кимерийци („речни хора”) сако-аланите масагети стават известни първо от древногръцките източници, а по-късно тази традиция се продължава и от римските. Векове наред тези хора (т.е. техните наследници) са били част от племенните обединения, наричани също скити, сармати, алани и т.н.